
آیا برای رشد کسب و کار خود و افزایش دید آن برای جذب مشتریان بیشتر تلاش می کنید؟ شما یک عنصر ضروری را که می تواند بازی را برای شما تغییر دهد از دست داده اید: بازاریابی شریک.
مشارکت های مناسب می تواند به شما در افزایش آگاهی از برند، دستیابی به بازارهای دست نخورده و باز کردن جریان های درآمدی جدید کمک کند، اما شکستن آنها ممکن است دشوار باشد. بنابراین بیایید یاد بگیریم که چگونه یک مشارکت بازاریابی سودآور ایجاد کنیم – نمونه هایی برای یادگیری. اما اول، اصول اولیه.
بازاریابی مشارکتی چیست؟
بازاریابی مشارکتی، همکاری بین دو شرکت یا برند برای دستیابی به پایگاه مخاطبان گستردهتر و سود متقابل هر دو طرف است. شراکت می تواند بین برندها و تأثیرگذاران یا بین دو برندی باشد که مستقیماً با یکدیگر رقابت نمی کنند.
یک مثال معروف از این نوع بازاریابی، همکاری اوبر و اسپاتیفای است. خدمات برند ارائه شده مکمل کسب و کار یکدیگر است و بنابراین، مشارکت به خوبی مطابقت دارد.
منبع تصویر
چرا بازاریابی شریک؟
اعداد بلندتر از کلمات صحبت می کنند، و در اینجا برخی از بینش هایی وجود دارد که قدرت بازاریابی مشارکتی را توضیح می دهد:
- 54 درصد از شرکت ها می گویند که مشارکت برند بیش از 20 درصد از کل درآمد آنها را تشکیل می دهد.
- 68 درصد از مصرف کنندگان پس از تماشای کمپین های مشارکت تصمیم به خرید می گیرند.
- 74 درصد از سازمانها اظهار میکنند که شراکت با برند و بازاریابی وابسته از اولویتهای اصلی هستند.
6 نکته برای ایجاد یک مشارکت بازاریابی سودآور
اکنون بیایید نگاهی به هفت راه برای توسعه مشارکتهایی بیندازیم که از طریق بازاریابی وابسته، که نوعی همکاری با برند است، برند شما را متمایز میکند.
1. ایجاد شراکت با مشاغل همفکر
هنگامی که بازاریابی مشارکتی را به عنوان یک گزینه در نظر می گیرید، مهم است که هم خود و هم ارزش های آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر H&M با Raw Beauty شریک شود، پیامی گیج کننده به مخاطبان هر دو برند ارسال می کند.
H&M یک برند فست مد است، در حالی که Raw Beauty مد آهسته، مراقبت از پوست ارگانیک و مصرفگرایی آگاهانه را ترویج میکند.
مفهومی که این دو برند با هم همکاری می کنند ناقص به نظر می رسد زیرا ادعای آنها را منعکس نمی کند. بدون همسویی مناسب شخصیت ها و اهداف برند، هر برندی احتمالاً تحت تأثیر منفی چنین مشارکت هایی قرار می گیرد.
بنابراین مطمئن شوید که با سازمان های مشابهی که با اهداف و ماهیت کسب و کار شما همسو هستند همکاری کنید.
2. ایجاد مشارکت هایی که راه حل های کلید در دست ارائه می دهند
راه حل های کلید در دست آنهایی هستند که به راحتی و بدون هیچ گونه تداخلی در سیستم موجود پیاده سازی می شوند. آنها بیشتر “plug and play” هستند، در حالی که راه حل های سفارشی نیاز به اصلاح دارند.
این شرایط مختص نرمافزار Solutions است، اما میتوانید آنها را برای Brand Partnerships نیز اعمال کنید. به عنوان مثال، Doritos Locos Taco را در نظر بگیرید – تاکو بل تاکو با پوسته Doritos.
منبع تصویر
این همکاری بین Doritos و Taco Bell را می توان “کلید در دست” در نظر گرفت زیرا نیازی به برندی برای جایگزینی محصولات یا مدل تجاری موجود خود نداشت – تاکو بل به سادگی یک آیتم جدید را به منوی خود اضافه کرد.
3. اهداف خود را با اهداف شریک زندگی خود هماهنگ کنید
با بازاریابی شریک، شناسایی هدف نهایی همکاری ضروری است. آیا می خواهید:
- افزایش فروش؟
- سرمایه گذاری در یک بازار دست نخورده؟
- گسترش آگاهی از برند؟
- پخش پیام؟
شناسایی هدف نهایی به شما کمک می کند تا همکاری ها را در نظر بگیرید و مشارکت های موثری ایجاد کنید. این به هر دو برند اجازه می دهد تا اهداف کمی را برای تلاش تعیین کنند.
به همین دلیل است که Forever 21، همکاری بین یک برند مد و اتکینز، یک برند کاهش وزن، در بازاریابی شکست خورد.
هنگامی که Forever 21 بارهای اتکینز را برای مشتریان خود ارسال کرد، مشتریان آن را به عنوان نشانه ای برای کاهش وزن و شرمساری بدن تلقی کردند.
منبع تصویر
یک پیشنهاد شراکتی که به خوبی طراحی شده باشد با اهداف کاملاً هماهنگ می تواند به موفقیت شما و برند شریکتان کمک کند.
4. مطمئن شوید که مخاطب شما یکسان نیست
این یک مشکل است! در حالی که داشتن اهداف مشترک در یک مشارکت بسیار مهم است، اما مخاطبان مشترک واقعاً به شما کمکی نمیکند تا دسترسی خود را گسترش دهید. ممکن است با همان گروهی از افرادی که قبلاً به آنها رسیده اید صحبت کنید و به آنها بپیوندید – و با یک رقیب همکاری کنید.
یکی از مزایای اولیه مشارکت، افزایش آگاهی از برند و فروش در میان بازارهای دست نخورده است.
مشارکت برند بین نایک و اپل را در نظر بگیرید. در حالی که مشتریان هدف آنها از بسیاری جهات متفاوت است، آنها شباهت هایی در سبک زندگی، ارزش های اصلی و آنچه که آنها را الهام می بخشد، دارند. این مشارکت به هر برند اجازه می داد در معرض مخاطبان جدید اما مرتبط قرار گیرد.
منبع تصویر
5. به طور فعال شریک خود را تبلیغ کنید
تبلیغات متقابل شکلی از تبلیغات است که در آن یک برند محصولات یا لوگوهای برندهای دیگر را از طریق چندین پلتفرم نمایش می دهد. از رسانههای اجتماعی گرفته تا وبسایتها، خبرنامهها، ایمیل، اعلانهای فشاری و سایر کانالهای بازاریابی، امکانات بیپایانی است.
اطمینان حاصل کنید که علاوه بر کمپین های خاص بازاریابی مشترک، به طور مداوم برند شریک خود را برای قوی نگه داشتن رابطه تبلیغ می کنید.
6. با داده های مشتری خود ازدواج کنید
داده های جمعی می تواند در بازاریابی مشارکتی بسیار مفید باشد. هر شرکت اطلاعاتی در مورد محصولات و خریدهای خود دارد – مانند آنچه کاربران میخرند، چه چیزهایی را به سبد خرید خود اضافه میکنند اما چه چیزی را نمیخرند و موارد دیگر. این داده ها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین پیشنهادها را برای ارائه با کمپین های وابسته خود شناسایی کنید، یک استراتژی ارتباطی ایجاد کنید که با مخاطبان شما طنین انداز شود و به شما در ایجاد و رسیدن به اهداف روشن کمک کند.
4 مثال بازاریابی مشارکتی موفق
همانطور که قبلا ذکر شد، بازاریابی مشارکتی می تواند مشکل باشد و باید به صورت استراتژیک با آن مقابله کرد. با این حال، اگر یک طرح کلی روشن و یک برنامه کامل ایجاد کنید، مشارکت با برند می تواند معجزه کند تا به رشد کسب و کار شما کمک کند. در اینجا چند نمونه از مشارکت های موفق برند آورده شده است که به برندها در دستیابی به نتایج عالی در گذشته کمک کرده است.
1. تماس دائمی و خدمات شریک
Constant Contact یک آژانس بازاریابی دیجیتال بوتیک است که با شرکتهای مستقل مختلفی از کسبوکارهای کوچک، استارتآپهای آموزشی و دانشگاهها گرفته تا شرکتها همکاری میکند تا به آنها کمک کند تا راهحلهای بازاریابی برای مشکلات مشتریان خود پیدا کنند.
در این مورد، مشارکت توسط یک نام تجاری بزرگ، یعنی Constant Contact، که در آن مارک های دیگر نقشی در حضور عمومی ندارند، رهبری می شود. با این حال، چنین مشارکتهایی زمانی جواب میدهند که حسن نیت و اعتماد به یک برند وجود داشته باشد و سایر برندهای کوچکتر از تجملات مشابه برخوردار نباشند.
خدمات ارائه شده توسط مارک های دیگر تحت نام تجاری غالب قرار می گیرند که منجر به سود متقابل می شود.
2. جنگل آمریکایی و چای تازو
American Forest سازمانی است که برای ایجاد جنگلهای ساحلی غنی در آمریکا کار میکند. این سازمان پیشگام در زمینه پایداری است و برای مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوایی، هاب های سبز را در مکان های مختلف ایجاد می کند.
در سال 2021، American Forest با TAZO Tea برای راه اندازی TAZO Trees Corps – یک نیروی کار محلی استخدام شده برای کاشت درخت برای کاهش تغییرات آب و هوایی، شریک شد. برای افراد رنگین پوست و کسانی که از پس زمینه های اجتماعی-اقتصادی محروم بودند شغل ایجاد کرد.
منبع تصویر
مشارکت تازو و جنگل آمریکا به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و شهروندان را بسیج کرد و آنها را برای اقدام جمعی ترغیب کرد و تأثیر مثبت کلی بر آب و هوا ایجاد کرد.
3. East Forty Brewing + Dream Factory
شراکت East Forty Brewing + Dream Factory شانس اشتباه را داشت، اما موفقیت بزرگی بود.
Dream Factory یک NGO است که در حوزه کودکان فعالیت می کند در حالی که East Forty یک کارخانه آبجوسازی است (بسیار متفاوت!). این دو با هم جمع شدند تا آبجوی به نام Dream Catcher را راه اندازی کنند و درآمد حاصل از فروش به یک NGO اهدا شد.
منبع تصویر
با همکاری، برندها به گرده افشانی متقابل ایدهها، تلاشها و پایگاههای داده دست مییابند و به مخاطبان زیادی دست مییابند.
4. فیگما + آسانا
Figma یک ابزار آنلاین برای ایجاد طرح های رابط مشترک است، در حالی که Asana یک نرم افزار مدیریت کار برای تیم ها است.
این دو برای راهاندازی ویجت Asana برای Figma گرد هم آمدند، جایی که تیمهایی که با یکدیگر همکاری و کار میکنند میتوانند بهروزرسانیها و ورودیهای بلادرنگ را از اعضای تیم خود دریافت کنند. این مشارکت به کاربران فعلی آسانا کمک کرد تا پلتفرمی برای کار خود پیدا کنند و همچنین برای کاربران فعلی Figma در مدیریت و ردیابی بهروزرسانیهای کارشان ارزش افزوده است.
از قدرت بازاریابی شریک استفاده کنید
به طور خلاصه، اگر می خواهید دید نام تجاری خود را برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری افزایش دهید، بازاریابی مشارکتی راهی است که باید انجام دهید! و برای سودآوری، باید دقیقاً بدانید که چگونه می توانید همکاری ها را به دست آورید و چگونه آنها را به صورت استراتژیک طراحی کنید. انجام این کار به شما کمک می کند از سوء تفاهم جلوگیری کنید و از مزایای مشارکت های بازاریابی بهره مند شوید.
در اینجا هفت نکته ما برای بازاریابی شریک سودآور آورده شده است:
- ایجاد شراکت با مشاغل همفکر
- شراکت هایی ایجاد کنید که راه حل های کلید در دست ارائه دهند
- اهداف خود را با اهداف شریک زندگی خود هماهنگ کنید
- مطمئن شوید که مخاطبان شما یکسان نیستند
- به طور فعال شریک خود را تبلیغ کنید
- با داده های مشتری خود ازدواج کنید
درباره نویسنده
شین بارکر یک مشاور دیجیتال مارکتینگ است که در اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی محتوا و سئو تخصص دارد. او همچنین بنیانگذار و مدیر عامل Content Solutions، یک آژانس بازاریابی دیجیتال است. او با شرکت های Fortune 500، تأثیرگذاران محصولات دیجیتال و بسیاری از افراد مشهور در لیست A مشورت کرده است.