
اگر می خواهید در تجارت موفق باشید، باید بدانید که هر دلار کجا می رود. داشتن یک ایده کلی کافی نیست – باید روی کاغذ باشد. این جایی است که بودجه کسب و کار وارد می شود. اما طبق مطالعه ای که توسط کلاچ انجام شده است، 46 درصد از کسب و کارهای کوچک بودجه اعلام شده ای ندارند. حدود نصف است.
بودجه بندی می تواند ترسناک باشد، اما نگران نباشید – برای ایجاد یک بودجه کسب و کار کوچک به پیشینه مالی یا حسابداری نیاز ندارید. در این پست، من قصد دارم تمام اصول اولیه بودجه بندی را که باید بدانید، نحوه ایجاد یک بودجه برای کسب و کار کوچک، و سپس ارائه الگوهایی ارائه می کنم تا اصلا شروع نکنید.
فهرست مطالب
چرا به بودجه کسب و کار کوچک نیاز دارید؟
به طور خلاصه، بودجه بندی شما را وادار می کند تا بر اهداف تجاری خود تمرکز کنید و به عنوان قطب نما عمل می کند تا بدانید که آیا در مسیر درستی حرکت می کنید یا خیر. به علاوه، هر کسب و کاری در طول زمان دچار فراز و نشیب های مالی می شود. از پرداختهای دیرهنگام گرفته تا بیرون آوردن فرش از زیر شما، بودجهبندی به شما کمک میکند تا از این موارد عبور کنید. در اینجا مهمترین مزایای داشتن بودجه کسب و کار کوچک است:
- بررسی سلامت مالی، به شما می گوید که آیا پول کافی برای ایجاد درآمد، پوشش هزینه های عملیاتی و توسعه دارید یا خیر.
- دستیابی به اهداف بلند مدت. بیاموزید که آیا برای دستیابی به اهداف استراتژیک، عملیاتی و مالی خود نیاز به کاهش هزینه ها یا افزایش درآمد دارید.
- کسب و کار خود را رشد دهید، سرمایه گذاران یا وام دهندگان قبل از سرمایه گذاری در شما به درآمد و هزینه های شما نگاه می کنند.
- حفظ امنیت مالی، این امر به باز نگه داشتن درها در مواقع رکود، خارج از ماه، رکود، کندی پرداخت و تأخیر چک کمک می کند.
- از فرصت ها استفاده کنید، با بودجه، هیچ فرصت ارزشمندی را برای سودآوری از دست نخواهید داد.
دانستن اینکه چقدر پول وارد و خارج می شود به شما این امکان را می دهد که هر پنی را “شغل” کنید و از هر دلار برای بیشترین سود کسب و کار خود استفاده کنید.
چگونه در 6 مرحله بودجه کسب و کار کوچک ایجاد کنیم
اکنون که متوجه شدید یک بودجه چقدر مهم است، در اینجا نحوه ایجاد آن به گونهای است که بتوانید عملیات تجاری روان را تضمین کنید و جریان نقدی کارآمد را تسهیل کنید:
1. امور مالی کسب و کار خود را از امور مالی شخصی خود جدا کنید
این یکی از قوانین اساسی برای موفقیت در تجارت است. برای صاحبان مشاغل کوچک وسوسه انگیز است که تجارت و امور مالی شخصی را با هم ترکیب کنند، اما تقریباً همیشه منجر به فاجعه می شود. فاجعه به سه صورت:
- مکث: بدون دید دقیق از وضعیت مالی خود – یعنی نحوه عملکرد کسب و کار در رابطه با هدف خود، بعید است که پیشرفت کنید.
- مالیات: این به شما کمک می کند مواردی مانند هزینه های تجاری را برای اهداف مالیاتی مدیریت کنید
- اعلام جرم: مخلوط کردن بودجه مرز قانونی بین شما (صاحب کسب و کار) و کسب و کارتان را محو می کند. در صورت دعوا از شما در برابر بدهی ها و دارایی های شخصی شما محافظت می کند
اما چگونه این کار را انجام می دهید؟ در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد بودجه خود بردارید.
منبع تصویر
- برای یک حساب جاری تجاری و کارت اعتباری درخواست دهید.
- از سیستم های حسابداری جداگانه برای بودجه شخصی و امور مالی کسب و کار استفاده کنید
تفکیک این دو به شما کمک می کند تا با کسب و کار کوچک خود مانند یک نهاد مستقل رفتار کنید. علاوه بر مزایای مالیاتی، کسب و کار خود را برای حاشیه سود بالاتر راه اندازی می کنید. همچنین توجه داشته باشید که مشاغل متعلق به اقلیت می توانند به عنوان یک شرکت تجاری اقلیت برای دریافت حمایت اضافی ثبت نام کنند.
2. یک صندوق اضطراری را برای موقعیت های اضطراری جدا نگه دارید
قانون مورفی می گوید: “هر چیزی که ممکن است اشتباه شود، اشتباه خواهد شد.” بنابراین باید یک صندوق اضطراری را برای کسب و کار خود کنار بگذارید.
اگر این اولین کسب و کاری نیست که شروع می کنید، می دانید که همیشه در زمانی که انتظارش را ندارید هزینه های شگفت انگیزی دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک تجارت چاپ را اداره می کنید. سپس درست پس از بستن قراردادی که زندگی را تغییر می دهد، چاپگر اصلی شما حتی قبل از شروع کار خراب می شود. این زمانی است که یک صندوق اضطراری روز را نجات می دهد.
یک صندوق اضطراری از کسب و کار شما در مواقع اضطراری هنگامی که این هزینه های پیش بینی نشده بوجود می آیند محافظت می کند. بنابراین وقتی وسوسه میشوید که درآمد اضافی را صرف خرید مکبوک جدیدی کنید که به آن نیاز ندارید، این کار را نکنید. فعلاً مقداری از آن پول را کنار بگذارید. یک قانون کلی خوب این است که سه تا شش ماه از هزینه های عملیاتی کسب و کار کوچک خود را کنار بگذارید.
اگر یکی از تجهیزات شما خراب شود یا نیاز به تعویض آن داشته باشید، شما و کسب و کارتان را آماده می کند. البته، همیشه میتوانید وام بگیرید، اما داشتن گزینههای بیشتر ضرری ندارد.
3. جریان های درآمدی خود را شناسایی کنید
گرانت کاردون دوست دارد بگوید “جریان نقدی پادشاه است”. پول شما از کجا می آید؟ چند وقت یکبار و چند وقت یکبار میاد؟ برای اینکه بودجه کسب و کار کوچک کار کند، باید پاسخ این سوالات را داشته باشید.
این به معنای تطبیق همه منابع درآمدی (نه سود) خود در هر ماه است. اگر تفاوت بین درآمد و سود را نمی دانید، درآمد تمام پولی است که تجارت شما قبل از هزینه تولید می کند. پس از کسر هزینه ها، سود شما باقی می ماند.
درآمد سال خود را جمع کنید و آن را بر 12 تقسیم کنید تا درآمد یا درآمد ماهانه خود را پیدا کنید. با استفاده از این اطلاعات می توانید ببینید که درآمد شما در طول زمان چگونه تغییر می کند. این به شما کمک می کند الگوهای فصلی و رکود را پیدا کرده و مدیریت کنید.
4. هزینه های ثابت خود را تعیین کنید
گام بعدی در ایجاد یک بودجه برای کسب و کار کوچک، شامل تمام هزینه های ثابت است. هزینه های ثابت هزینه های تکرار شونده ای هستند که برای عملیات تجاری شما مهم هستند. این هزینه های عملیاتی هر روز، هفته، ماه یا سال است. این شامل همه چیز از اجاره، وام، آب و برق و هزینه های حقوق و دستمزد گرفته تا مالیات و بیمه می شود.
منبع تصویر
گفته می شود، هیچ دو کسب و کار شبیه هم نیستند. بنابراین برای شناسایی سایر هزینه های ثابت مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار خود کمی زمان بگذارید. هنگامی که آنها را شناسایی کردید، آنها را جمع آوری کنید تا رقم دقیقی برای هزینه های ثابت خود به صورت ماه به ماه بدست آورید. اگر کسب و کار شما جدید است، می توانید این ارزش ها را طرح ریزی کنید.
اما مطمئن شوید که این هزینه های ماهانه را به عنوان بخشی از بودجه کسب و کار خود لحاظ می کنید. به این ترتیب می توانید برای پوشش آنها پول کنار بگذارید. پس از انجام این کار، مرحله بعدی این است که آنها را از درآمد خود کم کنید.
5. هزینه متغیر خود را تعیین کنید
همانطور که هزینه های ثابت خود را بررسی می کنید، احتمالاً متوجه هزینه های بی اهمیت دیگری در تجارت خود شده اید. این هزینههای ناسازگار به عنوان هزینهها یا هزینههای متغیر شناخته میشوند، زیرا بسته به نحوه استفاده شما تغییر میکنند. اینها شامل آب و برق، هزینه های تبلیغات، توسعه کسب و کار، لوازم، حقوق شما و غیره است.
منبع تصویر
به عنوان مثال، میتوانید هزینههای تولید را افزایش دهید تا مواد اولیه بیشتری را برای مطابقت با محبوبیت روزافزون محصولات خاص به دست آورید. یا اگر یک کسبوکار SaaS دارید، ممکن است نیاز به سرمایهگذاری بودجه بیشتری در فصول خاص داشته باشید تا مشتریان بیشتری به دست آورید.
مخارج اختیاری
هزینه های اختیاری نیز هزینه های متغیر در نظر گرفته می شوند زیرا در حالی که برای شما خوب هستند، برای تجارت شما ضروری نیستند. این موارد شامل مواردی مانند آموزش، مشاوره و غیره است که می تواند به افزایش سودآوری کمک کند.
شما می خواهید هزینه های متغیر خود را در ماه های کم هزینه کاهش دهید، با هزینه های اختیاری شروع کنید. و زمانی که سود شما بالا می رود، می توانید پول بیشتری را به هزینه های متغیر اختصاص دهید تا به رشد سریعتر آنها کمک کنید.
تمام هزینه های متغیر خود را در پایان هر ماه تطبیق دهید. این یک تصویر واضح از نحوه نوسان آنها بر اساس عملکرد کسب و کار را نشان می دهد تا بتوانید پیش بینی های دقیقی انجام دهید.
6. صورت سود و زیان ایجاد کنید
پس از جمع آوری تمام داده های بالا، زمان آن است که تمام قطعات پازل را جمع آوری کنید تا همه آن را درک کنید. این به معنای ایجاد سود و زیان (P&L) یا صورت سود است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
منبع تصویر
احتمالاً در مورد یک عبارت P&L شنیده اید، و فکر کردن به آن احتمالاً شما را سردرد می کند. اما لزوما اینطور نیست. این به این دلیل است که شما قبلاً با جمع آوری تمام نقاط داده، کارهای سنگین را انجام داده اید. تنها چیزی که باقی می ماند این است که جریان های درآمد خود را خلاصه کنید و تمام هزینه های ماه خود را کم کنید.
امیدواریم در نهایت رقم مثبتی داشته باشید—در این مورد به شما تبریک می گویم زیرا سود می کنید. اگر رقم منفی دریافت کردید، نگران آن نباشید. چرا؟ اکنون می دانید که پول شما به کجا می رود و می توانید تنظیمات لازم را برای کسب سود انجام دهید.
الگوهای بودجه کسب و کار کوچک
چه به دنبال سفارشی کردن یک بودجه بازاریابی کوچک باشید و چه به دنبال درک محکمی از تمام هزینه های خود باشید، در این لیست از الگوهای بودجه بازاریابی مشاغل کوچک چیزی برای همه وجود دارد.
capterra
استفاده از الگوی بودجه کسب و کار کوچک Capterra آسان است و از تمام اجزایی که در بالا تعریف کردیم، مانند هزینه های ثابت، هزینه های متغیر، درآمد و سود استفاده می کند. می توانید از آن در Excel یا Google Sheets استفاده کنید.
آزمایشگاه قالب
بخش الگوهای بودجه کسب و کار کوچک در آزمایشگاه الگو چند الگوی مختلف را در اختیار شما قرار می دهد تا در قالب های سند و صفحه گسترده Word کار کنید. این قالب ها برای کاهش هزینه های شما مفید هستند.
الگوی بودجه بازاریابی LocaliQ
راهنمای کامل بودجه بازاریابی LocaliQ نه تنها یک الگوی بودجه بازاریابی را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه شما را با اصول اولیه بودجه ریزی بازاریابی راهنمایی می کند.
الگوی صورتحساب درآمد صفحات گسترده کاربردی
برای ایجاد صورتحساب درآمد، میتوانید از این الگوی Google Sheets برای وارد کردن درآمد و هزینههای خود استفاده کنید.
همین امروز بودجه کسب و کار کوچک خود را ایجاد کنید
چه اولین و چه دومین کسب و کار شما، تسلط بر اصول اولیه بودجه بندی کسب و کارهای کوچک کلید موفقیت است. برای ایجاد یک بودجه کسب و کار کوچک مراحل زیر را دنبال کنید:
- ایجاد حساب های تجاری و شخصی جداگانه.
- برای یک صندوق اضطراری پول کنار بگذارید.
- جریان های درآمدی خود را شناسایی کنید.
- هزینه ثابت خود را تعیین کنید
- هزینه متغیر خود را تعیین کنید.
- صورت سود و زیان را تهیه کنید.
با بودجه کسب و کار کوچک، ایده ای از عملکرد کسب و کار خود خواهید داشت که به شما کمک می کند تصمیمات مالی درستی برای پیشرفت بگیرید. انشالله موفق باشی
درباره نویسنده
جان مورگان بنیانگذار دو کسب و کار موفق تجارت الکترونیک و SaaS است. او هیجان زده است که آنچه را که از کار با صاحبان مشاغل از طریق Venture Smarter آموخته است به اشتراک بگذارد.