
Google Data Studio مدتهاست که ابزاری محبوب برای تجسم دادهها و بینشهای استخراج شما بوده است. اما اکنون که با Looker یکپارچه شده است (و در واقع اکنون Looker Studio نامیده می شود)، به یک نیروگاه برای تجزیه و تحلیل و هوش تجاری تبدیل شده است.
منبع تصویر
Looker Studio به هر منبع داده شخص ثالث مجاز متصل می شود – Google Ads، Facebook Ads، Tableau، و غیره – اما به طور خاص برای SEO، اتصال به Google Analytics و سایر ابزارهای SEO به شما کمک می کند دید، ترافیک، رتبه بندی و موارد دیگر را بهبود بخشید. فرصت های بی پایان برای تجربه سایت.
در این پست، ما قصد داریم پنج روش استفاده از Google Looker Studio را برای بهبود سئوی خود به اشتراک بگذاریم.
5 روش برای استفاده از Google Data Studio (Looker) برای بهبود سئو
با اتصال Data Studio به ابزارهای گزارش سئوی خود – مانند Google Analytics، Search Console و موارد دیگر، می توانید عملکرد ارگانیک را تجزیه و تحلیل کنید، تعامل سایت را نظارت کنید، دستاوردهای هدف را پیگیری کنید، منابع ترافیک را با هم مقایسه کنید و در بالای بک لینک ها بمانید. نتیجه؟ ترافیک بیشتر به وب سایت شما و فروش بیشتر مطمئناً. در اینجا نحوه انجام هر یک از آنها آورده شده است.
1. ترافیک ارگانیک را تجزیه و تحلیل کنید
با اتصالدهندههای متعدد Google Data Studio، راههای زیادی برای ردیابی ترافیک ارگانیک و روند تعامل وجود دارد.
بهترین راه برای ردیابی عملکرد ارگانیک، اتصال به Google Analytics است. بدین ترتیب:
- وارد Data Studio خود (https://datastudio.google.com/) شوید و روی «ایجاد» کلیک کنید.
- روی “منابع داده” کلیک کنید
- Google Analytics را انتخاب کنید
- اگر قبلاً پارامترهای ویژگیهای خود را تنظیم کردهاید، میتوانید ویژگیها را برای وارد کردن خودکار دادههای خود وارد کنید – تصاویر، ویدیوها یا URL. همچنین می توانید با استفاده از فیلترها پارامتر خود را به صورت دستی انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید که یک ملک چیست، در اینجا صفحه راهنمای Google در مورد خواص است.
- داده های خود را با فیلترها و تاریخ ها محدود کنید. می توانید داده های خود را بر اساس کانال، صفحه وب، نوع دستگاه، کشور و غیره و موارد دیگر فیلتر کنید.
در اینجا مواردی برای پیگیری وجود دارد:
- کلیک کنید و ctr کنید. به کنسول جستجوی گوگل متصل شوید و از برگه های کلیک و CTR سایت برای بررسی نرخ کلیک سایت خود در یک دوره خاص استفاده کنید. نمودار خطی بهترین نمایش را ارائه می دهد و سپس می توانید از محدوده تاریخ هفتگی برای مشاهده روندهای روزهای خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید یک تغییر واضح در الگوی آخر هفته مشاهده کنید.
- صفحه خاص با استفاده از گزینه Page Filter الگوهای ترافیک صفحات وب یا بخش های خاصی از سایت خود را بررسی کنید. از یک جدول یا صفحه گسترده برای مقایسه واضح بین صفحات یا گروه های مختلف صفحات استفاده کنید. این می تواند هنگام انجام ممیزی محتوا بسیار مفید باشد.
- عملکرد کلمه کلیدی میتوانید Data Studio را به Google Analytics، جستجوهای کنسول جستجو یا ابزارهای SEO مشابه مانند Ahrefs و Moz متصل کنید تا عملکرد کلمات کلیدی را ردیابی کنید. معیارهایی که مشاهده می کنید به منبع داده ای که استفاده می کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، Moz چندین رابط برای ردیابی نمایان شدن SERP دارد، از جمله رتبهبندی کلمات کلیدی و تبدیلها، اشتراکگذاری کلیک، توزیع رتبهبندی و موارد دیگر. توجه داشته باشید که اگر ردیاب انتخابی شما قبلاً یک رابط شریک رسمی نیست، می توانید آنها را به صورت دستی اضافه کنید.
اگر احساس می کنید که عملکرد کلمه کلیدی شما ضعیف است، ممکن است نیاز به بهبود سئوی درون صفحه خود داشته باشید. اگر به دنبال کلمات کلیدی برای هدف هستید، ابزار رایگان کلمه کلیدی ما را امتحان کنید.
2. داده های جستجوی سایت را نظارت کنید
درک عباراتی که بازدیدکنندگان وب سایت شما هنگام جستجوی سایت شما جستجو می کنند می تواند به شما در بهینه سازی محتوا و معماری سایت کمک کند. هیچ عملکرد داخلی برای این کار وجود ندارد، بنابراین باید یک ویجت را به Google Analytics خود اضافه کنید. این مقاله Analytics Mania نحوه راهاندازی Site Search Insights در Google Analytics 4 با ایجاد یک رویداد view_search_results و نحوه اتصال به Data Studio را توضیح میدهد.
3. دستاوردهای هدف را دنبال کنید
با Google Data Studio، برای پیگیری اهداف خود نیازی به جابجایی بین چندین پنجره ندارید. به سادگی با Google Analytics یکپارچه شوید و می توانید همه آنها را از داشبورد Data Studio خود ردیابی کنید.
سپس میتوانید بازده کمپینهای خود را مشاهده کنید و به دنبال سرنخهایی برای بهبود نرخ تبدیل خود باشید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.
- در Google Analytics، روی تب Add Charts کلیک کنید و Scorecard را انتخاب کنید.
- معیار خود را انتخاب کنید و هدف خود را اضافه کنید. برای این مثال، من اهدافی را در Google Analytics برای نرخ پرش تنظیم کردهام، بنابراین هدفی که در اینجا وارد میکنم کاهش نرخ پرش تا 30 درصد است. مقایسه هدف بر حسب درصد اندازه گیری می شود، بنابراین هدف 30 درصد بر نرخ فعلی تقسیم می شود.
- می توانید نسبت را به صورت درصد یا امتیاز تنظیم کنید و آن را با نمودار مورد نظر خود تجسم کنید. با آن، به راحتی می توانم ببینم (یا به مشتریانم نشان دهم) چقدر به کاهش نرخ پرش خود نزدیک هستم.
4. منابع ترافیک را بررسی کنید
با Google Data Studio (Looker Studio)، میتوانید به راحتی پیگیری کنید که کدام منابع ترافیک برای دستیابی به اهداف خاص شما بهترین کار را دارند و اینکه آیا آن منابع موتورهای جستجو، پلتفرمهای اجتماعی، برنامهها، بازارها و غیره هستند یا خیر.
با همه اینها، می توانید فرصت های ترافیکی جدیدی پیدا کنید و یک برنامه بازاریابی چند کاناله محکم بسازید.
داشبورد شما می تواند برای ردیابی هر نوع ترافیکی به پلتفرم های مختلفی متصل شود، اما رابط Google Analytics اکثر آنها را در یک مکان گرد هم می آورد.
به عنوان مثال، در اینجا نحوه ردیابی ترافیک تبلیغات رسانه های اجتماعی آورده شده است:
- رابط Google Analytics خود را اجرا کنید و به نمودار نمودار بروید.
- منبع داده خود را انتخاب کنید. ردیاب تبلیغات فیس بوک، ردیاب تبلیغات یوتیوب و غیره
- نوع نمودار خود را انتخاب کنید. برخی از نمودارها برای اهداف خاص مفیدتر هستند. به عنوان مثال، نمودار خطی که ترافیک گروه های سنی مختلف را مقایسه می کند، گروه سنی غالب ترافیک شما را به وضوح نشان می دهد.
- خروجی خود را دقیق کنید میتوانید با مشخصاتی مانند تعداد بازدیدکنندگان تبدیل شده و بازه زمانی بیشتر فیلتر کنید.
چند نکته سریع:
- نمودارها و جداول مقایسه را کاوش کنید. برای مثال، میتوانید رابطه بین بازگشت سرمایه و فصل را نشان دهید و بازدهی از فصلهای کند را با دورههای اوج مقایسه کنید.
- بازده خود را اندازه گیری کنید همچنین می توانید هزینه هر نتیجه خود را پیگیری کنید تا سودآورترین کانال ها را پیدا کنید. تنظیمات داده نمودار خود را باز کنید، جدول یا نمودار پشتهای را بهعنوان نوع نمودار خود انتخاب کنید و سپس هزینه آگهی، نمایشها و کلیکها را به عنوان معیارها وارد کنید. بازه زمانی مقایسه را انتخاب کنید و تمام. ما در اینجا به شما نشان می دهیم که چگونه داده های هزینه را به Google Analytics وارد کنید.
5. بک لینک ها را تجزیه و تحلیل کنید
اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، باید بک لینک هایی با کیفیت بالا داشته باشید. اگر ابزارهای سئو خود را به Google Data Studio متصل کنید، می توانید پروفایل بک لینک خود را ردیابی کنید تا تعیین کنید کدام لینک های ارجاع بیشترین ترافیک را دارند. عملکردهایی که می توانید برای ردیابی پیوندهای ارجاع استفاده کنید به انتخاب کانکتور شما بستگی دارد، اما در اینجا چند نکته کلی وجود دارد.
- منابع ارجاعی با پتانسیل بالا را بیابید. اگر فقط از لینک های ارجاع خود به حجم ترافیک نگاه کنید، ممکن است منابع با پتانسیل ترافیک بالا را از دست بدهید. در عوض، درصد افزایش ترافیک را زیر نظر داشته باشید. اگر اخیراً متوجه افزایش ترافیک از یک پیوند ارجاع شدید، آن سایت ممکن است فرصت خوبی برای دسترسی و ایجاد پیوندهای بیشتر باشد.
- ردیابی پیوندها در دسته ها می توانید از فیلترهای موجود در داشبورد خود برای گروه بندی داده های صادر شده از ردیاب بک لینک خود برای ردیابی و ارجاع آسان تر استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید لینک های ارجاع رسانه های اجتماعی یا بک لینک های قدیمی را حذف کنید.
منبع تصویر
همین امروز استفاده از استودیوی جستجوگر گوگل را برای سئو شروع کنید
به لطف ادغام Looker، سئوکاران و بازاریابان اکنون قدرت شلیک بیشتری در داشبورد Google Data Studio خود دارند و فهرست شرکای پلتفرم و ادغام روز به روز در حال افزایش است. در اینجا موثرترین راه ها برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند در مورد وب سایت خود برای بهبود ترافیک، رتبه بندی و تجربه کاربری آورده شده است:
- قرار گرفتن در معرض ارگانیک
- مکانی را پیدا کن
- دستیابی به هدف
- منبع ترافیک
- پروفایل بک لینک
امروز آن را امتحان کنید!
درباره نویسنده
Alex Medawar یک متخصص رسانه دیجیتال با تجربه است که بر مدیریت کمپین جستجوی پولی B2B و استراتژی برای برندهای جهانی در بخش فناوری متمرکز است. او معتقد است که با رویکرد داده محور، هم کسب و کارهای کوچک و هم شرکت های بزرگ به طور یکسان می توانند با مخاطبان خود صحبت کنند و نتایج را در چشم انداز رسانه های دیجیتال به ارمغان بیاورند. برای ابزارها، منابع و موارد دیگر از alexmedawar.com دیدن کنید.