وقتی صحبت از بازاریابی می شود، شکی نیست که محتوا پادشاه است. اما بر اساس مطالعه اخیر پارس.لای، 53 درصد از اهداف درآمدی سازمان ها به محتوا مرتبط نیست. این یک اشتباه بزرگ است. اگر نمیدانید محتوای شما چه تأثیری بر درآمد شما دارد، چگونه میتوانید بدانید چه چیزی ارزش پول شما را دارد و چه چیزی ارزش ندارد؟
اگرچه بسیاری بر این باورند که محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی محتوا رازی است که تا حد زیادی حل نشده است، اما این درست نیست. تلاش های محتوایی شما بسیار مسئولیت پذیر است، اما برخی از اشتباهات وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.
بنابراین در این پست، من قصد دارم همه چیزهایی را که برای دریافت دقیق ترین تصویر از عملکرد خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهم.
فهرست مطالب
ROI بازاریابی محتوا چیست؟
ROI بازاریابی محتوا درآمدی است که از بازاریابی محتوا به عنوان درصدی از مبلغی که برای آن خرج می کنید به دست می آورید.
برخی ممکن است بگویند چیزی بیش از محاسبه درآمد حاصل از آن وجود دارد و من تا حدودی موافقم. اما اگر جدی باشیم، همه معیارها در بازاریابی با هدف اصلی یکسان هستند: افزایش درآمد.
حتی اگر یک کمپین بازاریابی محتوا باعث ایجاد ترافیک، تعامل و آگاهی شود، اگر تأثیر مثبتی روی سود شما نداشته باشد، باز هم شکست خواهد خورد.
برای مثال، این داشبورد Google Data Studio را در نظر بگیرید:
منبع تصویر
Data Studio یک ابزار بازاریابی ارزشمند است، و معیارهایی که نشان می دهد مزایای قابل توجه بازاریابی محتوا هستند، اما آنها کل داستان را بیان نمی کنند. باید بدانید که چقدر پول و تلاش برای کمپین صرف شده است تا ببینید آیا کار سخت شما نتیجه داده است یا خیر. در غیر این صورت، نمی توانید بدانید چه چیزی ارزش بازتولید و مقیاس بندی را دارد.
فرمولی برای محاسبه ROI بازاریابی محتوا
فرمول محاسبه بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا این است: درآمد حاصل از محتوا منهای هزینه های بازاریابی محتوا، تقسیم بر هزینه ها.
به عنوان مثال، فرض کنید کل سرمایه گذاری شما در بازاریابی محتوا 7500 دلار در ماه است و می توانید 10000 دلار درآمد را به بازاریابی محتوا اختصاص دهید.
( (10000 – 7500 دلار) / 7500 دلار ) 100 = 33.3%.
بازگشت سرمایه بازاریابی محتوای شما 33 درصد است. به عبارت دیگر، شما به ازای هر 1 دلاری که خرج میکنید، حدود 1.33 دلار برمیگردید.
اما فرض کنید شما ماهیانه 5000 دلار برای بازاریابی محتوا هزینه می کنید و 35 کاربر به ارزش 49 دلار برای شما به ارمغان می آورد. این بازدهی 1175 دلاری است.
((1175 دلار – 5000 دلار) / 1175 دلار) 100 = -65.7٪.
این بدان معنی است که بازگشت سرمایه بازاریابی محتوای شما -66٪ است. شما در حال از دست دادن پول هستید
چرا ROI بازاریابی محتوای خود را محاسبه کنید؟
دیده شدن برای بازگشت سرمایه شما برای هر استراتژی بازاریابی محتوا ضروری است. بیایید ببینیم چرا:
1. بدانید کجا سرمایه گذاری کنید
من اخیراً با موسس یک شرکت SaaS صحبت کردم که می خواست مرا به عنوان یک نویسنده آزاد معرفی کند. او میدانست که ۸۰ درصد مشتریانش و در نتیجه درآمدش از طریق وبلاگ شرکت به دست میآید، بنابراین میخواست سرمایهگذاری خود را در محتوا و سئو افزایش دهد.
او این تصمیم را گرفت زیرا میتوانست بگوید بازاریابی محتوا چقدر به شرکتش کمک کرده است و وبلاگ نویسی مهمترین کانال آن است.
و نکته جانبی، او تنها نیست:
به عبارت دیگر، توانایی نسبت دادن درآمد به یک کانال یا نوع محتوای خاص، به شما این امکان را میدهد که پول شما بیشترین اهمیت را داشته باشد. به هر حال، بازاریابی محتوا برای همه یکسان کار نمی کند. ممکن است در حالی که رقبای شما آن را در رسانه های اجتماعی از بین می برند، وبلاگ نویسی موفقی پیدا کنید.
هنگامی که داده های خود را برای به دست آوردن بازگشت سرمایه بازاریابی محتوای خود کاوش می کنید، می توانید درک کنید:
- چه محتوایی مخاطب شما را علاقه مند نگه می دارد و تبدیل می شود
- جایی که می توانید هزینه ها را کاهش دهید
- جایی که باید استراتژی یا تاکتیک خود را تغییر دهید
2. خرید ایمن از طرف سهامداران
اگرچه بازاریابی محتوا مزایای زیادی دارد، اما هزینه زیادی دارد. از دستمزد نویسندگان گرفته تا تجهیزات و سایر هزینههای مرتبط، هزینههای زیادی وجود دارد.
وقتی ذینفعان گرد هم میآیند تا درباره بهروزرسانیهای کسبوکار بحث کنند، سخت است که آنها را متقاعد کنیم که پول را به سمت بازاریابی محتوا سرازیر کنند، بدون اینکه قبلاً ثابت شود که این بازاریابی پول بیشتری برای کسبوکار به ارمغان میآورد.
به یاد داشته باشید که ترافیک و جلسات مهم هستند، اما به تنهایی نمی توانند یک تجارت را حفظ کنند. فقط درآمد می تواند این کار را انجام دهد.
3. مشتریان را به خدمات خود جذب کنید
اگر میخواهید مشتریان بیشتری را برای آژانس بازاریابی خود جذب کنید، پیوند دادن محتوا به درآمد، متقاعد کردن خریداران بالقوه برای استفاده از خدمات شما را بسیار آسانتر میکند.
وقتی صحبت از بازاریابی B2B به میان می آید، خریدار مدرن بهتر می داند که تحت تاثیر ترافیک قرار بگیرد. «در مدت x ماه 70 درصد درآمد را افزایش دادیم» قانعکنندهتر از «در x ماه x بازدید از صفحه ایجاد کردیم» است.
من این را می دانم زیرا در گذشته ترافیک فروخته ام و این روزها فروش آن سخت است. در حالی که جذب ترافیک به وب سایت شما ضروری است، اکثر خریداران B2B می خواهند بدانند که بازاریابی محتوا چگونه با معیارهای نهایی آنها مطابقت دارد.
چگونه ROI بازاریابی محتوای خود را اندازه گیری کنیم درست
در حالی که یک فرمول واضح برای بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا وجود دارد، من می بینم که بسیاری از افراد ملاحظات مهم را از دست می دهند، بنابراین حتما این پنج نکته کلیدی را دنبال کنید تا بتوانید دقیق ترین تصویر را از عملکرد بازاریابی محتوای خود دریافت کنید.
1. ردیابی را درست انجام دهید
برای اینکه بیشترین بهره را از محاسبات ROI بازاریابی محتوا ببرید، باید بتوانید بازدهی را به انواع محتوا و کانال های خاص نسبت دهید. برای این کار، قبل از هر چیز، به ردیابی صحیح نیاز دارید. این بدان معنی است که شما باید از تاکتیک های زیر برای همه پیشنهادات خود استفاده کنید:
- صفحات فرود خاص و صفحات تشکر برای محتوا و کمپین ها.
- اهداف و رویدادها در گوگل آنالیتیکس
- UTM یا سایر پارامترهای ردیابی، بنابراین می توانید عملکرد را بر اساس منبع، رسانه، کمپین و نوع محتوا تجزیه و تحلیل کنید.
می توانید از سازنده UTM گوگل برای ایجاد لینک های ردیابی شده استفاده کنید.
با این استراتژیها، نه تنها میتوانید ببینید که کدام پیشنهادها بیشترین تبدیل را دارند، بلکه میتوانید ببینید کدام کانالها یا پستهای وبلاگ بیشترین ترافیک را به آن پیشنهادها میآورند.
2. تبدیل های خود را تعریف و ارزش گذاری کنید
اکثر کسب و کارها انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی دارند که در آن تبدیل یک فروش مستقیم نیست. به هر حال باید یک ارزش پولی برای آن تبدیل مشخص کنید.
به عنوان مثال، اگر یک دانلود محتوای دروازهدار به طور متوسط 70 سرنخ در ماه برای شما به ارمغان میآورد و به طور متوسط 10 مورد از این سرنخها به مشتریان پولی تبدیل میشوند، میتوانید از این برای تعیین ارزش به سرنخهای تولید شده از آن کمپین و حتی ترافیک استفاده کنید. به صفحه فرود در اینجا ما نکاتی در مورد چگونگی تعیین ارزش تبدیل داریم.
شما باید به تیم فروش و داده های تجزیه و تحلیل خود (مانند گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو) دسترسی داشته باشید، اما در حالت ایده آل از یک نرم افزار CRM و اتوماسیون استفاده خواهید کرد که می تواند لینک های ردیابی شده و صفحات فرود مخصوص کمپین را ایجاد کند. با هم جمع شدن دقیق ترین تصویر از نحوه عملکرد محتوای شما.
توجه داشته باشید که CRM همچنین میتواند محتوای متفاوتی را که کاربران در طول سفر خریدار با آنها تعامل داشتند را به شما نشان دهد.
3. معیارهای خود را بشناسید
برای اختصاص ارزش پولی به تبدیلهای خود و دریافت بازگشت سرمایه (ROI) مختص محتوا و کمپین، باید بدانید که کدام معیارها را باید پیگیری کنید. به این ترتیب می توانید ببینید که آیا بازاریابی محتوای شما در مسیر درستی قرار دارد و آیا چیزی نیاز به بهینه سازی یا بهبود دارد. در اینجا معیارهای کلیدی برای تمرکز بر اساس اهداف شما وجود دارد:
معیارهای سئو
در اینجا می توانید تجزیه و تحلیل کامل معیارهای سئو را پیدا کنید.
- جلسه
- بازدید از صفحه
- حمله کنید
- کلیک می کند
- نرخ کلیک ارگانیک
- خلفی
- حمله کنید
- نرخ پرش
- جلسه
- نرخ کلیک کنید
- رتبه بندی کلمات کلیدی
- اعتبار دامنه
- صفحات در هر بازدید
- تبدیل ارگانیک
معیارهای رسانه های اجتماعی
- رسیدن
- حمله کنید
- نرخ رشد مخاطب
- نرخ تقویت
- نرخ تعامل
- نرخ کلیک کنید
- نرخ تبدیل
معیارهای ppc
راهنمای کامل معیارهای PPC را می توانید در اینجا پیدا کنید.
- هزینه به ازای هر کلیک
- هزینه در هزار نمایش (CPM)
- هزینه هر سرنخ
- نرخ کلیک کنید
- نرخ تبدیل
- تبدیل آشکار
معیارهای ایمیل
- باز می شود
- کلیک می کند
- نرخ باز
- نرخ کلیک کنید
- نرخ تبدیل
- نرخ پرش
- مشتریان
- لغو اشتراک
4. تمام هزینه های خود را جمع آوری کنید
واضح به نظر می رسد، اما این جایی است که اکثر بازاریابان محتوا اشتباه می کنند. ابزارهای زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که باید آنها را در نظر بگیرید. فکر کردن:
هزینه تولید مواد
جدا از پرداخت هایی که به نویسندگان آزاد می کنید. این شامل هزینه های زیر می شود:
هزینه تحویل و سفارشی سازی محتوا
کانال های توزیع محتوا شامل پولی، کسب درآمد و مالکیت است. بسیاری از آنها مانند Facebook، Reddit و Quora رایگان هستند، اما ممکن است شما نیز از این موارد استفاده کنید:
شما می توانید با ابزارهای خود یک تخمین تقریبی انجام دهید. به عنوان مثال، فرض کنید 100 دلار در ماه برای یک ابزار بهینه سازی محتوا پرداخت می کنید و 10 پست در ماه منتشر می کنید. می توان گفت که هر مقاله 10 دلار برای بهینه سازی هزینه دارد.
5. به یاد داشته باشید که کامل نمی شود
فرض کنید یک خریدار بالقوه برای اولین بار از یکی از پست های وبلاگ شما بازدید می کند و به دنبال راه حلی برای یک مشکل خاص است. آنها متوجه می شوند که نام تجاری شما یک راه حل بالقوه است، اما آماده خرید فوری آن نیستند. دو هفته بعد، آنها شما را در گوگل پیدا می کنند و قبل از اینکه در نهایت به وب سایت شما بازگردند، اطلاعات بیشتری در مورد شما می خوانند، جایی که برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام می کنند. کانالی که آنها از آن آمده اند به این تبدیل نسبت داده می شود، اما در مورد پست وبلاگی که در وهله اول آنها را از کسب و کار شما آگاه کرد، چطور؟
اگر یک قیف بازاریابی محتوا دارید، ردیابی آن پیشنهادات برتر روز به روز دشوارتر می شود. یعنی نمیتوانید تمام جنبههای ROI بازاریابی محتوای خود را با جزئیات ثبت کنید، اما میتوانید با نکاتی که ارائه کردهام به آن نزدیک شوید. فقط توجه داشته باشید که موارد احتمالی کمتر از گزارش بیش از حد وجود دارد.
محاسبه بازگشت سرمایه بازاریابی محتوای خود را از امروز شروع کنید
محاسبه ROI بازاریابی محتوا یک علم موشکی نیست، میتواند به راحتی از دست دادن جزئیات مهم و ایجاد سردرگمی غیر ضروری برای خودتان. اما با نکاتی که ارائه کردم، باید بتوانید به طور نسبتاً نزدیک محاسبه کنید تا بتوانید استراتژی خود را درک کرده و بهبود بخشید.
برای جمع بندی:
- فرمول ROI بازاریابی محتوا (بازده – هزینه / هزینه) x 100 است
- دانستن ROI بازاریابی محتوا برای اینکه بدانید چه مقدار از بودجه خود را برای سرمایه گذاری روی محتوا و در کدام کانال ها می گذرانید، ضروری است.
- برای به دست آوردن دقیق ترین اندازه گیری، باید ردیابی، مقادیر تبدیل و معیارهای مناسب را در نظر بگیرید.
درباره نویسنده
علی فاگبا یک استراتژیست محتوا و نویسنده برای برندهای SaaS و B2B است. او عاشق استراتژی مبتنی بر محصول و آزمایش مفروضات سئوی خود بر روی مزیت بازاریابی محتوا است. خطوط فرعی شامل Entrepreneur، Zapier، CoSchedule و موارد دیگر است.